יוגה רמה – עוצמתה של העצירה במסע היוגה

תוכן עניינים

מבוא

בתוך הזרימה הדינמית והמאתגרת של אסאנות (תנוחות) בשיעור יוגה טיפוסי, יש רגע של דממה ודומיית תנועה. זוהי סאוואסאנה, הידועה גם בשם תנוחת יוגה רמה, המשמשת כהזדמנות לגוף ולתודעה לקלוט, לעבד ולהטמיע את התועלות של התרגול. עבור רבים, זוהי התנוחה החשובה והמאתגרת ביותר בסדרה, המזמינה אותנו להתמסר לחוויה של מנוחה מודעת ושל הוויה גרידא. בואו נצלול לתוך המשמעות, החשיבות והעוצמה הטמונה במרחב השקט של יוגה רמה.

מהי יוגה רמה?

יוגה רמה, שפירושה "תנוחת הגופה", היא תנוחת מנוחה ומדיטציה שבדרך כלל מסיימת שיעור או תרגול יוגה. במהלך יוגה רמה, המתרגלים שוכבים על הגב, עם הזרועות לצדי הגוף בכפות ידיים פתוחות כלפי מעלה, והרגליים ישרות ומופרדות מעט. העיניים עצומות, והגוף נותר חסר תנועה, תוך התמקדות בתחושות הפנימיות ובזרימת הנשימה.

למרות שלעיתים היא נתפסת כ"תנוחת שינה" או הפסקה פסיבית, יוגה רמה למעשה מהווה רכיב חיוני בתרגול היוגה. היא מספקת לגוף הזדמנות להירגע ולהשתחרר מהמאמץ הפיזי של התרגול, בעוד התודעה נותרת ערה ומכוונת פנימה. זהו זמן של שקט והתבוננות עצמית, המאפשר למתרגלים לחוות תחושה עמוקה יותר של חיבור וריפוי.

חשיבות יוגה רמה בתרגול היוגה

  1.  הטמעת התרגול

יוגה רמה מספקת זמן ומרחב לגוף ולתודעה לעבד ולהפנים את התועלות של התרגול. בזמן שהגוף שוקע לתוך מצב של רגיעה עמוקה, מערכת העצבים מאזנת מחדש את עצמה, ואנו יכולים לחוות את ההשפעות המיטיבות של האסאנות והפראניאמה (טכניקות נשימה) שתרגלנו.

  1.  טיפוח קשב וקבלה עצמית

השהייה חסרת התנועה של יוגה רמה יכולה להיות מאתגרת לרבים, במיוחד בהתחשב בקצב החיים הסוער של ימינו. עם זאת, הנכונות להישאר עם אי-הנוחות ולהתבונן בה ללא שיפוטיות מלמדת אותנו קשב, חמלה וקבלה עצמית – תכונות שניתן להרחיב לכל תחומי חיינו.

  1.  תרגול של ויתור שליטה

בחיי היומיום, אנו לעתים קרובות שואפים לשלוט או להשפיע על הסביבה שלנו. אך ביוגה רמה, אנו מתרגלים את האומנות של כניעה – של ויתור על שליטה ומסירה לרגע ההווה. זהו שיעור רב עוצמה בוויתור ובאמון, המזכיר לנו שהשלווה האמיתית טמונה בהרפיה לתוך מה שהווה.

  1.  הפחתת מתח והגברת תחושת הרווחה

יוגה רמה מפעילה את מערכת העצבים הפאראסימפתטית, האחראית על תגובת המנוחה והעיכול של הגוף. בכך, היא מקדמת תחושה עמוקה של הרפיה ורגיעה, ומשחררת מתחים פיזיים ונפשיים שהצטברו לאורך היום או התרגול. שיפור זה במצב הרוח ותחושת הרווחה יכול להימשך הרבה מעבר למזרן היוגה.

  1.  טיפוח של מודעות וחיבור פנימי

ביוגה רמה, כשאנו חופשיים מהסחות דעת חיצוניות ומהצורך לבצע, אנו יכולים לכוון את הקשב פנימה. זהו זמן לטפח חיבור עמוק יותר לעצמי הפנימי שלנו – לחקור את הגוף, לשים לב לדפוסי המחשבה והרגש שלנו, ולחוות את התובנות והחוכמה הטבועות בנו.

העמקת חוויית יוגה רמה שלכם

יוגה רמה

יוגה רמה

כדי למקסם את התועלות של יוגה רמה ולהפוך אותה לחלק משמעותי יותר בתרגול שלכם, הנה כמה עצות:

  1.  הקדישו מספיק זמן

בעוד שתנוחות יוגה אחרות נמדדות לעתים קרובות בנשימות, יוגה רמה נמדדת בזמן. כדי לחוות את מלוא ההשפעה של התנוחה, נסו להישאר בה לפחות 5-10 דקות, או אפילו יותר אם אתם מרגישים בנוח.

  1.  צרו סביבה תומכת

ודאו שהמרחב שלכם שקט, נעים ובטמפרטורה נוחה. השתמשו בשמיכות או אביזרי תמיכה כנדרש, כדי שתוכלו להירגע לחלוטין ללא אי-נוחות מסיחת דעת.

  1.  הרפו את הגוף בהדרגה

התחילו על ידי הנחת תשומת לב לכל חלק בגוף בתורו, מהבהונות ועד לקודקוד הראש. עם כל נשיפה, דמיינו שאתם משחררים מתח ומאפשרים לאזור הזה של הגוף לשקוע כלפי המזרן.

  1.  התמקדו בנשימה

המוח שלנו נוטה לנדוד, במיוחד כשאנחנו שוכבים בחוסר תנועה. כדי לשמור על מיקוד, הפנו את תשומת הלב לתחושת הנשימה הנכנסת והיוצאת דרך האף. אם מחשבות צצות, פשוט שימו לב אליהן והחזירו בעדינות את תשומת הלב לנשימה.

  1.  צאו לאט מהתנוחה

כשאתם מוכנים לסיים, הזיזו את האצבעות והבהונות, גלגלו בעדינות את הראש מצד לצד, ואז משכו את הברכיים לחזה. גלגלו על הצד הימני וחכו שם לכמה רגעים לפני שאתם מתיישבים באיטיות. תנועה איטית זו מאפשרת לגוף ולתודעה לעבור בעדינות ממצב של מנוחה חזרה לפעילות.

שאלות נפוצות על יוגה רמה

  1.  האם יוגה רמה היא תנוחה של שינה?

למרות שזה יכול להיות מפתה להירדם בזמן יוגה רמה, המטרה היא להישאר ערים ומודעים. אם אתם מוצאים את עצמכם מנמנמים, זה יכול להיות סימן לכך שהגוף זקוק למנוחה נוספת, ולכן כדאי אולי לבדוק את הרגלי השינה שלכם.

  1.  כמה זמן צריך להישאר ביוגה רמה?

בעוד שמשך הזמן המדויק משתנה, מומלץ להקדיש ליוגה רמה לפחות 5-10 דקות, או כ-5-10% מהזמן הכולל של התרגול. למתרגלים מתקדמים או בתרגול ממושך יותר, יוגה רמה יכולה להימשך אפילו 20-30 דקות או יותר.

  1.  מה אם אני מרגיש אי-נוחות במהלך יוגה רמה?

אם אתם חווים אי-נוחות, נסו תחילה לכוון את תשומת הלב לאזור אחר של הגוף או לנשימה. אם התחושה ממשיכה להסיח את דעתכם, שקלו להתאים את התנוחה – למשל, על ידי כיפוף הברכיים או הנחת כרית מתחת לראש או מתחת לברכיים. מטרת יוגה רמה היא לטפח תחושה של רגיעה, ולא לגרום למתח או לכאב.

  1.  האם אני יכול לתרגל יוגה רמה בנפרד משיעור או תרגול יוגה?

בהחלט! למעשה, תרגול יוגה רמה כפרקטיקה עצמאית יכול להיות כלי רב עוצמה לשילוב יתרונות היוגה בחיי היומיום. נסו להקצות זמן במהלך היום, אולי לפני השינה, לשכב במנוחה מודעת למשך מספר דקות. ייתכן שתופתעו מההשפעות המצטברות של תרגול קבוע.

  1.  האם יוגה רמה מתאימה לכולם?

כן, יוגה רמה מתאימה לכל הרמות והיכולות. אם יש לכם פציעה או מגבלה פיזית המקשה על שכיבה על הגב, תמיד ניתן להתאים את התנוחה – למשל, על ידי כיפוף הברכיים, שימוש בתמיכות, או אפילו תרגול בישיבה. העיקרון המנחה הוא למצוא תנוחה שמאפשרת לכם לחוש רגועים ונתמכים, כך שתוכלו להירגע לתוך החוויה.

טבלת השוואה בין יוגה רמה (סאוואסאנה) לכמה סוגי תנוחות יוגה אחרות:

מאפייןיוגה רמה (סאוואסאנה)עמידת הר (טדאסאנה)תנוחת הלוטוס (פדמאסאנה)תנוחת הכלב מביט למטה (אדהו מוקה שוואנאסאנה)
סוג התנוחהשכיבהעמידהישיבהתמיכה על ארבע
רמת קושיקלה מאודקלהבינונית-קשהבינונית
מיקוד עיקריהרפיה והתבוננות פנימהיציבה ונוכחותמדיטציה וריכוזחיזוק וגמישות
השפעה על הנשימההאטה והעמקהייצובהעמקה והארכההאצה והעמקה
השפעה על מערכת העצביםהרגעהאיזוןהרגעה וריכוזעירור
זמן החזקה טיפוסי5-15 דקות או יותר30 שניות – 2 דקות5-30 דקות30 שניות – 5 דקות
מיקום בשיעור טיפוסיסוףהתחלהאמצע או סוףאמצע
יתרונות ייחודייםאינטגרציה של התרגוליסוד לכל התנוחותמשפרת ריכוז ומדיטציהמחזקת פלג גוף עליון וגמישות
אתגרים נפוציםהירדמות, שיטוט מחשבותכאבי גב, חוסר יציבותכאבי ברכיים וקרסולייםכאבי כתפיים ופרקי כפות ידיים
תרומה לתרגול הכוללאינטגרציה והטמעהבסיס ליציבה נכונההעמקת המדיטציהבניית כוח וסיבולת

 

לסיכום

יוגה רמה היא הרבה יותר מאשר סתם סיום נעים לשיעור יוגה – היא מהווה חלק בלתי נפרד ממסע היוגה עצמו. בתוך המרחב השקט של מנוחה מודעת, אנו לומדים להשיל את השכבות של מתח, של מאמץ ושל זהויות מוטעות, ולהתחבר למהותנו האמיתית.

בעולם שמעודד אותנו תמידית לעשות ולהשיג, יוגה רמה מזכירה לנו את החשיבות של פשוט להיות. היא מלמדת אותנו שהשלווה, השלמות והאמת שאנו מחפשים נמצאות תמיד בתוכנו, ממתינות שנכיר בהן.

אז בפעם הבאה שאתם מתרגלים, בין אם זה בבית, בסטודיו או עם קהילה מקוונת כמו "הינדי יוגה", אל תדלגו על יוגה רמה. במקום זאת, קחו את הזמן לשקוע אל תוך המרחב הזה של דממה ושל הקשבה פנימית. אפשרו לגוף ולנפש לספוג את האנרגיה המיטיבה של התרגול, ופשוט היו עדים לקסם שמתרחש כשאתם מרפים את ההחזקה ומתמסרים לרגע הזה.

ואולי, עם זמן ותרגול, נתחיל לחוות את יוגה רמה לא רק כהפוגה זמנית מהמולת החיים, אלא כהזמנה לחיות את כל חיינו כמדיטציה – מתוך נוכחות, מתוך חיבור, ומתוך השלווה העמוקה שנובעת מקבלה עצמית אמיתית.

כי בסופו של דבר, היוגה אינה רק משהו שאנו עושים על המזרן; היא דרך חיים, דרך הוויה. וככל שנטפח את המודעות והחמלה שמתעוררות בנו בזמן יוגה רמה, כך נתחיל לראות את העולם, את עצמנו ואת כל חוויה באור חדש.

אז הרשו לעצמכם להתמסר ליוגה רמה – לא רק בסוף התרגול, אלא בכל רגע. בתוך המרווחים השקטים שבין הנשימות, בצומת שבין התנועה לדממה, שם טמונה ההזדמנות לגלות את מהותנו האמיתית.

בסופו של דבר, יוגה רמה היא הזדמנות להתעורר לאמת של מי שאנחנו – לא הגוף, לא המחשבות, לא הרגשות החולפים, אלא המודעות הנצחית והבלתי משתנה שנמצאת מעבר לכל אלה. וככל שנצלול עמוק יותר לתוך הדממה של הווייתנו, כך נוכל להתחיל לחוות את האושר, החופש והשלום שתמיד היו שם, מחכים לנו.

אז בין אם אתם מונחים ביוגה רמה על המזרן או פשוט לוקחים רגע של מנוחה באמצע יום עמוס, זכרו שכל רגע טומן בחובו את ההבטחה לחיות את היוגה. כל נשימה היא הזדמנות להשתחרר מהעבר, לוותר על החרדה מהעתיד, ופשוט להיות – מלאים, חופשיים ושלמים בדיוק כפי שאנחנו.

זו, בתמציתה, מתנתה של יוגה רמה – לא רק הרגיעה של הגוף או השקטת התודעה, אלא ההתעוררות העמוקה ביותר לאמת של הווייתנו. אז בפעם הבאה שאתם נשכבים בסאוואסאנה, זכרו שזוהי הרבה יותר מסתם תנוחה; זוהי הזמנה הביתה, אל העצמי האמיתי שלכם, ואל המקום של שלום פנימי שתמיד נמצא בתוככם.

סוגי שיעורי יוגה

סוגי יוגה

לאחר זמן לא סביר שאני מחפשת פתרון יעיל לניהול הסטרס היום יומי, התחלתי לתרגל יוגה דרך סרטונים ביוטיוב. וקפצה לי פרסומת בפייסבוק על הפלטפורמה של הינדי יוגה. אני רוצה להמליץ ולומר שהמורים מעולים ,מקצועיים, האנגלית פשוטה להבנה, ואני באמת מרגישה שקיבלתי ארגז כלים לחיים. תודה רבה לכם ממליצה בחום
מאיה פ.
מאיה פ.
לקוחה מאומתת✅

לאור המצב במדינה הרגשתי עומס ושאני חייבת לעזור לעצמי. בתור אמא לילדה קטנה ראיתי איך המלחמה השפיעה עלי ועליה והחלטתי לעשות שינוי ולהחזיר את השלווה לנפש שלי ולהיות חזקה בשביל שתינו. קבעתי שיעור יוגה ופשוט נהנתי מכל רגע והרגשתי שיש לי אפשרות לנשום, להתחזק ולהתנתק מהכל למשך חצי שעה או שעה. מאז אני קובעת שיעורים .לפחות פעם בשבוע ונהנת מכל רגע
עדי ע.
עדי ע.
לקוחה מאומתת✅

אז בתור אחת ששגרת החיים שלה היא מהמשרד בהבית, חיפשתי פתרון שאצליח לשמור על הגזרה מבלי להתאמץ יותר מדי. היוגה נתנה לי את הפתרון, לא רק שאני מצליחה לשמור על הגזרה היוגה גם באמת עושה אותי שלווה יותר. המחירים מצחיקים, עשיתי מנוי ואני עם מורה מהממת, באמת שמחה. ממש שיניתם לי את החיים
שחף כ.
שחף כ.
לקוחה מאומתת✅
shape_06

מידע ותוכן

כתבות ותוכן על עולם היוגה

רוצה לצפות בעוד תכנים מעניינים?​ הכנס עכשיו לבלוג!

Login Account

Already a Jhana Customer?

Invaild email address.

6 or more characters, letters and numbers. Must contain at least one number.

Your information will nerver be shared with any third party.